Creșterea nivelului de speranță în relația psihoterapeut-copil/ adolescent care suferă de tulburări de atașament presupune:

Creșterea nivelului de speranță în relația psihoterapeut-copil/ adolescent care suferă de tulburări de atașament presupune:
  1. Crearea unor relații apropiate bazate pe încredere
  2. Învățarea unor strategii care să faciliteze schimbarea într-un sens pozitiv (controlul furiei și tehnici de relaxare)
  3. Identificarea obiectivelor și îndeplinirea lor

Având relația terapeutică ca o bază sigură (securitate, sprijin, încurajare etc), copilul/adolescentul este încurajat să se gândească la propriile obiective specifice (autonomie și sentiment de competență – ”Doresc să fiu mai apropiat de părinții mei„), și să învețe metode prin care să poată îndeplini acele obiective (gândirea în etape – ”Învăț abilități de comunicare”). De exemplu, în cadrul interviului inițial, psihologul poate ajuta copilul și adulții să-și elaboreze propriile obiective terapeutice și apoi să discute cu aceștia despre modul în care aceste obiectiv pot fi atinse. Acest exercițiu îi poate face să experimenteze mai multă speranță.

Nivelul de speranță al psihoterapeutului este de asemenea foarte important. Este esențial pentru procesul terapeutic ca el să transmită un sentiment de speranță și o viziune pozitivă asupra viitorului. Adulții demoralizați au nevoie de ajutorul specialistului pentru a dobândi și pentru a transmite propriilor copii speranță. Acest lucru este un alt obiectiv major al procesului psihoterapeutic. Menținerea unui sentiment viu al speranței atunci când contextul relațional presupune neglijare, abandon, abuz etc, însă este absolut necesar în procesul de ”vindecare”. Imaginea unui viitor mai bun este esențială pentru recuperare. Pentru a se putea ”vindeca”, individul trebuie să învețe să se simtă în siguranță, să își construiască o imagine pozitivă despre sine, și să fie capabil să își construiască relații bazate pe încredere și siguranță. Speranța stă la baza acestui proces.

Sursa: Gomez-Perales Niki, Attachment-focused trauma treatment for children and adolescents :phase-oriented strategies for addressing complex trauma disorders, Ed. Routledge, 2015

Share

Abonează-te

Alte articole

Efectul placebo în relația terapeutică

Efectul placebo în relația terapeutică

Relația terapeutică încurajează dezvoltarea credințelor pozitive (despre sine și despre ceilalți). Una din variabilele care contribuie semnificativ la atingerea unor […]

Vezi mai mult
Speranța în psihoterapia copilului. Adolescentului cu tulburare de atașament – Partea întâi

Speranța în psihoterapia copilului. Adolescentului cu tulburare de atașament – Partea întâi

O relație terapeutică pozitivă implică instalarea unui sentiment de speranță în mintea copilului/adolescentului. Indiferent de școala terapeutică, speranța a fost […]

Vezi mai mult
Rolul psihoterapeutului psihoterapia copilului și adolescentului cu tulburare de atașament – Partea a doua

Rolul psihoterapeutului psihoterapia copilului și adolescentului cu tulburare de atașament – Partea a doua

Copilul/adolescentul va aduce în relația terapeutică tiparele comportamentale și așteptările care s-au format în relație cu figurile semnificative (transfer). În […]

Vezi mai mult