Emoţiile au o funcţie esențială în comunicare. La copiii cu TSA au fost descrise frecvent dificultăţi în toate aspectele emoţionale: deficite în înţelegerea şi exprimarea emoţiilor, în decodificarea expresiilor faciale şi în managementul adecvat emoțional. Afectarea capacității de recunoaștere a emoțiilor din expresia facială, între 5-70% conform studiilor de specialitate, reprezintă un argument solid pentru dificultățile sociale cu care se confruntă copiii cu TSA.
Copiii cu TSA se concentrează mai puțin pe informația din regiunea ochilor și mai mult pe informația oferita de gură, ceea ce justifică paternul anormal al privirii ochi-în-ochi. Evitarea contactului vizual poate să apară precoce, de la 6 luni. La vȃrsta de 15 luni, copiii cu TSA fixează mai mult regiunea gurii faţă de copiii tipici sau se orientează către alte caracteristici.
Extras din Manualul Programului de formare pentru identificarea, intervenția timpurie și referirea copiilor cu risc/ cu tulburări pervazive, adhd, anxietate, depresie sau tulburare de atașament, Modul II Tulburările de spectru autist, Proiect Minți deschise