Integrarea copilului cu TSA la grădiniță

Integrarea copilului cu TSA la grădiniță
Pentru copilul cu TSA, grădinița reprezintă un mediu social și terapeutic. Pentru a fi integrat în acest mediu, sunt necesare următoarele abilități/ achiziții minime:
  • o Abilități cognitive, verbale, manuale
– înțelegerea indicațiilor simple;
– identificarea unor obiecte uzuale;
– participarea activă/ pasivă la desfășurarea unei activități, timp de 10-15 minute;
– capacitatea de a imita non verbal;
– implicarea în activități specifice (colorat, picturp, desen, modelat plastilină, decupat, construcții tip lego), cu ajutor sau independent.
  • o Cooperare, abilități sociale și comportament adecvat în cadrul activităților
– poate sta pe scaun fără să deranjeze;
– lucrează la masă alături de ceilalți colegi;
– cooperează cu adultul;
– acceptă compania copiilor și a persoanelor străine;
– nu prezintă comportamente agresive sau autoagresive grave;
– acceptă să facă schimb sau să ofere o jucărie.
Obiectivele generale la integrarea la grădiniță a unui copil cu TSA pot fi formulate astfel:
  •  Dezvoltarea atenției, care presupune:
o Trecerea de la o activitate la alta;
o Menținerea atenției în sarcini cu diferite grade de dificultate, pentru un interval de timp cât mai lung cu putință;
o Finalizarea unei activități/ sarcini dată de către cadrul didactic;
o Direcționarea atenției copilului către solicitările educatoarei/ învățătoarei și către ceilalți copii:
o Dezvoltarea autonomiei personale;
o Reducerea ajutorului acordat de “umbra”;
o Realizarea independentă a unor sarcini ce intră în rutina zilnică: îmbrăcat, încălțat, spălat pe mâini, mâncat, mers la toaletă.
  •  Dezvoltarea abilităților sociale și verbale
o Imitarea spontană a celorlalți copii;
o Cooperare în jocurile de grup, înțelegerea regulilor jocului și respectarea acestora;
o Așteptarea rândului;
o Inițierea conversației, formularea spontană a unor cerințe, schimb de replici (nu doar răspuns la întrebări);
o Exprimarea adecvată a emoțiilor;
o Respectarea regulilor sociale.
  •  Dezvoltarea planului de intervenție
o În mediul social și în cadrul grupului trebuie identificate punctele tari și cele slabe în abilitățile copilului, astfel încât să se poată elabora cele mai eficiente strategii de lucru cu acesta.
o Având o evaluare clară a abilităților copilului, echipa terapeutică împreună cu familia și cadrele didactice pot stabili obiective specifice, adaptate nevoilor copilului.
(Sursa: Crina Nedelcu, Expert formator în cadrul proiectului Minți deschise)

Share

Abonează-te

Alte articole

Când devin anxietatea și frica patologice

Când devin anxietatea și frica patologice

Despre frică și anxietate – ce este normal și ce anume indică o posibilă tulburare de sănătate mintală? Aflați mai […]

Vezi mai mult
Căi de prevenție a violenței în școli

Căi de prevenție a violenței în școli

Tot mai multe instituții de învățământ, publice sau private, implementează programe de prevenire a violenței în școli, precum și pentru […]

Vezi mai mult
Comportamente neadecvate în școli. Bullying-ul și implicațiile sale.

Comportamente neadecvate în școli. Bullying-ul și implicațiile sale.

În mediul școlar, principalii factori de risc pentru dezvoltarea de comportamente neadecvate în rândul copiilor sunt reprezentați de: comunicarea ineficientă, […]

Vezi mai mult