Resurse
părinți
Pagina 17 din 18
Cât de frecventă este depresia în copilărie şi adolescenţă? Prevalenţa la preşcolari este de 0.9%. Prevalenţa tulburărilor depresive este de 1-2% pentru copiii prepuberi şi 3-8% pentru adolescenţi, cu o prevalenţă totală la sfârşitul adolescenţei de circa 20%. Prevalenţa simptomatologiei depresive semnificativă clinic este chiar mai mare, 10-13% pentru băieţi şi 12-18% pentru fete.
Simptome de alarmă la copilul preșcolar, sugestive pentru TSA:
Screening-ul reprezintă un pas esenţial în abordarea problemei TSA la nivel global, ţinând cont de faptul că şansele de recuperare ale unui copil cu o tulburare pervazivă de dezvoltare sunt mult mai mari atunci când este diagnosticat precoce şi îndrumat de la vârstă mică spe programul de intervenţie specific.
Anxietatea este printre cele mai frecvente probleme de sănătate mintală asociate cu TSA. Copiii cu autism percep, experimentează și răspund la provocările întâlnite foarte diferit față de copiii tipici. Experiențele care pot fi tolerabile pentru majoritatea copiilor tipici ar putea fi înfricoșătoare, deranjante sau iritante pentru un copil cu TSA.
Tulburarea Asperger: Sindromul descrie persoanele aflate la capătul cel mai performat al spectrului autismului. Deși diagnosticul a fost eliminat din manualul de diagnostic în 2013, continuă să fie folosit întrucât este util în descrierea unui grup foarte specific de persoane.
Autismul virtual: Expunerea precoce și de lungă durată a copilului mic la dispozitive media (smartphone, tabletă, TV etc.) este un factor care poate contribui la etiologia TSA. Copilul mic nu poate învăța din mediul digital datorită imaturității lui în ceea ce privește memoria, atenția și jocul simbolic.
Când vine vorba de dezvoltarea creierului în cadrul unei relații sigure, profesorul ocupă rolul părintelui atunci când copilul se află la școală. Și profesorul poate susține reglarea emoțională, oferind un adăpost sigur care sprijină procesul de învățare. Acest sprijin, echilibrat de un nivel adecvat de provocare, pot impulsiona memoria și învățarea.
Atunci când un copil se simte rușinat, furios, trist este cel mai bun moment ca adulții să fie alături de el. Conectarea emoțională îl ajută să-și stăpânească furtuna emoțională, simțindu-se astfel mai în siguranță. Cu alte cuvinte, conectarea îl ajută să treacă de la starea de reactivitate către una în care poate asculta, poate învăța și chiar poate lua propriile decizii.
Sentimentul de siguranță și căldura emoțională experimentate de copil în relația cu persoanele semnificative din viața sa sunt principalii vectori ai unei atmosfere familiale ce susțin dezvoltarea umană. Acestea sunt fundamentul teoriei atașamentului, însă, din nefericire, adesea sunt trecute cu vederea sau umbrite de alte teorii mai ”atrăgătoare”.
– Atașament sigur – frica de pericol
– Atașament evitant – frica de apropiere
– Atașament ambivalent/anxios – frica de separare
– Atașamentul dezorganizat – frica de adult
Emoţiile au o funcţie esențială în comunicare. La copiii cu TSA au fost descrise frecvent dificultăţi în toate aspectele emoţionale: deficite în înţelegerea şi exprimarea emoţiilor, în decodificarea expresiilor faciale şi în managementul adecvat emoțional.
Stigmatizarea care însoţeşte un posibil diagnostic psihiatric îi determină pe mulţi părinţi să fie reticenţi atunci când li se semnalează o problemă în legătură cu propriul copil.