Simptome asociate tulburărilor de atașament – Partea a doua

Simptome asociate tulburărilor de atașament – Partea a doua

Studiile de specialitate au identificat si descris o serie de simptome asociate tulburărilor de atașament, prezentate în cele de urmează:

  • Simptome cognitive

Lipsa gândirii de tipul cauză-efect este cel mai evident simptom cognitiv întâlnit la copiii ce suferă de tulburări de atașament. Nu au capacitatea de a recunoaște și de a înțelege relația dintre acțiuni și consecințe. Astfel, copilul rareori își asumă responsabilitatea pentru propriile alegeri și acțiuni, preferând să-i învinuiască pe cei din jur. În ceea ce privește stilul cognitiv (modelele interne de funcționare), se percepe pe sine ca neputincios, lipsit de valoare, nedorit și ”rău”. Pe îngrijitori îi percepe ca fiind amenințători, de neîncredere și indisponibili iar lumea ca fiind nesigură și ostilă. Se definește pe sine ca fiind o victimă neajutorată care nu are niciun control asupra mediului, sau invers, ca fiind atotputernic, cu o perspectivă grandioasă în ceea ce privește propria importanță, ca mecanism de apărare în fața sentimentului de neajutorare. Din cauza deteriorării neuronale timpurii (sindromul alcoolic fetal, abuz fizic sever, neglijare emoțională severă etc), pot apărea tulburări de limbaj sau de învățare.

Sursa: Brisch, Karl Heinz, Treating attachment disorders: from theory to therapy, Ed. The Guilford Press, 2012

Share

Abonează-te

Alte articole

Efectul placebo în relația terapeutică

Efectul placebo în relația terapeutică

Relația terapeutică încurajează dezvoltarea credințelor pozitive (despre sine și despre ceilalți). Una din variabilele care contribuie semnificativ la atingerea unor […]

Vezi mai mult
Creșterea nivelului de speranță în relația psihoterapeut-copil/ adolescent care suferă de tulburări de atașament presupune:

Creșterea nivelului de speranță în relația psihoterapeut-copil/ adolescent care suferă de tulburări de atașament presupune:

Crearea unor relații apropiate bazate pe încredere Învățarea unor strategii care să faciliteze schimbarea într-un sens pozitiv (controlul furiei și […]

Vezi mai mult
Speranța în psihoterapia copilului. Adolescentului cu tulburare de atașament – Partea întâi

Speranța în psihoterapia copilului. Adolescentului cu tulburare de atașament – Partea întâi

O relație terapeutică pozitivă implică instalarea unui sentiment de speranță în mintea copilului/adolescentului. Indiferent de școala terapeutică, speranța a fost […]

Vezi mai mult