Simptome de alarmă la copilul școlar, sugestive pentru TSA:
Limbaj
• evită să folosească limbajul verbal
• tonalitatea vocii este monotonă sau plată, cu prozodie particulară și cu pedanterie exagerată
• preferă să folosească fraze deja învățate uneori folosite inadecvat contextului
• ecolalie imediată sau întârziată
• dificultăți de a folosi pronumele personal la persoana I
• nu înțeleg sensul implicit al cuvintelor, metaforele, ironia, glumele, sarcasmul
Interacțiunea cu celelalte persoane
• nu sunt interesați de interacțiunea cu ceilalți, inclusiv cu copiii de aceeași vârstă sau au foarte puțini prieteni; dacă încearcă totuşi să relaţioneze o fac într-un mod inadecvat
• nu înțeleg normele sociale
• nu sunt conștienți de spațiul personal al celorlalți sau sunt extrem de intoleranți atunci când o altă persoană se apropie de ei
• nu sunt confortabili în situații sociale
• nu sunt interesați de activități de care majoritatea celorlalți copii sunt interesați
• nu-și pot adapta comportamentul în funcție de situația socială sau de emoțiile celorlalți
Comportament
• mișcări repetitive
• se joacă într-un mod repetitiv, lipsit de imaginație
• preferă joaca cu obiecte în detrimentul interacțiunii cu ceilalți copii
• dezvoltă interese speciale pentru un anumit subiect sau activitate
• preferă rutinele familiare și pot prezenta reacții emoționale și comportamentale inadecvate atunci când se modifică rutina
• apetit idiosicrazic – refuză anumite alimente
• explorează mediul în mod particular
• senzitivitate exagerată pentru anumiți stimuli auditivi, gustativi, olfactivi sau tactili