Speranța în psihoterapia copilului. Adolescentului cu tulburare de atașament – Partea întâi

Speranța în psihoterapia copilului. Adolescentului cu tulburare de atașament – Partea întâi

O relație terapeutică pozitivă implică instalarea unui sentiment de speranță în mintea copilului/adolescentului. Indiferent de școala terapeutică, speranța a fost mereu considerată o componentă critică a schimbării psihologice. Speranța se află în strânsă legătură cu sănătatea fizică și psihică, performanța academică și recuperarea în urma unor evenimente traumatice. Speranța este sentimentul care se dezvoltă cu preponderență în cadrul relațiilor de atașament timpurii. Copilul învață încrederea când se simte în siguranță și are toate nevoile satisfăcute, acest lucru permițându-le să experimenteze sentimentul de speranță. Neglijarea și abuzul distrug credința copilului într-o lume sigură, precum și credința în relații bazate pe încredere și interdependență. Distrugerea acestor credințe conduce la experimentarea unui sentiment de pierdere a speranței, la simptome comune tulburărilor de stres, la depresie etc.

În intervenția tulburărilor de atașament construirea sentimentului de siguranță este un element cheie. Speranța îl ajută pe copilul/adolescentul cu tulburare de atașament să creadă în posibilitatea unui viitor mai bun. Contactul social pozitiv joacă un rol important în apariția speranței, iar relația psihoterapeutică este un bun mijloc cu ajutorul căruia se combate lipsa speranței și neajutorarea.

Sursa: Gomez-Perales Niki, Attachment-focused trauma treatment for children and adolescents :phase-oriented strategies for addressing complex trauma disorders, Ed. Routledge, 2015

Share

Abonează-te

Alte articole

Efectul placebo în relația terapeutică

Efectul placebo în relația terapeutică

Relația terapeutică încurajează dezvoltarea credințelor pozitive (despre sine și despre ceilalți). Una din variabilele care contribuie semnificativ la atingerea unor […]

Vezi mai mult
Creșterea nivelului de speranță în relația psihoterapeut-copil/ adolescent care suferă de tulburări de atașament presupune:

Creșterea nivelului de speranță în relația psihoterapeut-copil/ adolescent care suferă de tulburări de atașament presupune:

Crearea unor relații apropiate bazate pe încredere Învățarea unor strategii care să faciliteze schimbarea într-un sens pozitiv (controlul furiei și […]

Vezi mai mult
Rolul psihoterapeutului psihoterapia copilului și adolescentului cu tulburare de atașament – Partea a doua

Rolul psihoterapeutului psihoterapia copilului și adolescentului cu tulburare de atașament – Partea a doua

Copilul/adolescentul va aduce în relația terapeutică tiparele comportamentale și așteptările care s-au format în relație cu figurile semnificative (transfer). În […]

Vezi mai mult