Tulburări de anxietate la copil și adolescent – Partea a doua

Tulburări de anxietate la copil și adolescent – Partea a doua
  • Tulburarea de anxietate generalizată: se manifestă prin anxietate și îngrijorări excesive legate de diverse evenimente sau activități care ar fi posibil să se întâmple (de exemplu teamă de viitor, performanță școlară), greu de controlat, care determină un distress important.
  • Tulburarea de panică constă în apariția unui atac de panică recurent și neașteptat (frică intensă, acompaniată de multiple simptome somatice si cognitive), însoțit de preocupare persistentă legată de posibilitarea repetării acestuia și de consecințele sale.
  • Agorafobia: se definește ca fiind teamă și evitarea unor situații agorafobice (din care este greu să ieși sau în care nu poti primi ajutor), datorită fricii de a nu experimenta un atac de panică.
  • Tulburarea obsesiv compulsivă se caracterizează prin prezența obsesiilor (idei persistente identificate ca intruzive și inadecvate, care generează o anxietate importantă) și compulsiilor (comportamente sau acte mentale repetitive care sunt efectuate cu scopul de a reduce anxietatea determinată de ideile obsesive). Exemple: teama de îmbolnăvire ca și idee obsesivă urmată de spălatul excesiv, eventual de un anumit număr de ori, pe mâini.
  •  Fobia școlară: anxietatea și comportamentul evitant au legătură cu școala, respectiv copilul refuză să meargă la școală sau să participe la ore. Această tulburare poate să apară oricând pe parcursul educațional al unui copil, de la grădiniță până la la liceu. Produce un distres emoțional important, afectând inclusiv funcționarea familiei și poate determina și eșec școlar, dificultăți de interacțiune social.
(Florina Rad, expert formator în cadrul proiectului Minți deschise)

Share

Abonează-te

Alte articole

Când devin anxietatea și frica patologice

Când devin anxietatea și frica patologice

Despre frică și anxietate – ce este normal și ce anume indică o posibilă tulburare de sănătate mintală? Aflați mai […]

Vezi mai mult
Căi de prevenție a violenței în școli

Căi de prevenție a violenței în școli

Tot mai multe instituții de învățământ, publice sau private, implementează programe de prevenire a violenței în școli, precum și pentru […]

Vezi mai mult
Comportamente neadecvate în școli. Bullying-ul și implicațiile sale.

Comportamente neadecvate în școli. Bullying-ul și implicațiile sale.

În mediul școlar, principalii factori de risc pentru dezvoltarea de comportamente neadecvate în rândul copiilor sunt reprezentați de: comunicarea ineficientă, […]

Vezi mai mult